Čobrnić: Uredba o odvojenom prikupljanju smeća je ludost jer nemamo gdje...

Čobrnić: Uredba o odvojenom prikupljanju smeća je ludost jer nemamo gdje odvoziti sortirani otpad” UREDBA O GOSPODARENJU KOMUNALNIM OTPADOM

1170
0
PODJELI

Piše Dijana Turić

Uredba o gospodarenju komunalnim otpadom koju je Vlada donijela krajem svibnja, na snagu je stupila 1. studenoga, a prema njoj u cijeloj Hrvatskoj postaje obvezno odvojeno prikupljanje otpada. Gradovi i općine imaju rok od tri mjeseca, točnije do 1. veljače za donošenje Odluke o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog otpada. Komunalne tvrtke moraju kućanstvima osigurati spremnike za odvojeno prikupljanje otpada-miješani, biorazgradivi i reciklabilni otpad. Jedinice lokalne samouprave koje ne ispoštuju odredbe kaznit će se novčanom kaznom od 100 tisuća do 800 tisuća kuna, a kazne prijete i građanima koji ne budu odvojeno prikupljali otpad. Općine s Rivijere i Grad Makarska kao i komunalne tvrtke odavno su započele pripremu za uvođenje Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom. Međutim, kako su nam kazali direktori komunalnih tvrtki s područja Rivijere što se ne odnosi na Makarski komunalac, generali problem nastat će jer se odvojeni otpad neće imati gdje odvoziti, a cijene usluga odvoza otpada će se morati povećati jer će svaka komunalna tvrtka izdvojiti značajna sredstva za kupnju kanta sa bar kodom za kućanstva. Naime, kako su pojasnili direktori komunalnih tvrtki iz Brela, Tučepi i Podgore, Odlukom o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog otpada koju će usvojiti Vijeća, definira se koliki će udio u cijeni otpada za kućanstva imati fiksni troškovi komunalnih tvrtki, a koliki će biti varijabilni dio koji će ovisiti o količini otpada. Komunalne tvrtke već su ili kupile ili naručile kante za kućanstva sa bar kodovima, a u kojima će se odlagati otpad iz domaćinstva pa će se odvoz otpada naplaćivati po volumenu, dok će se papir, staklo i plastika pohranjivati u čipirane vrećice i ta se usluga neće naplaćivati. Međutim, problem nastaje u daljnjem odvozu tako prikupljenog otpada, izuzev papira koji otkupljuje Unija papir.

 Pervan: Sortirani otpad nećemo imati gdje odložiti”

 Kako pojašnjava direktor tvrtke Greben iz Brela Petar Pervan, u praksi ne postoje preduvjeti za primjenu Uredbe i obračunu odvoza otpada po volumenu za kontejnere koji se nalaze na javnim površinama. Osim toga, Pervan kaže da je problem što jednostavno nema lokacije za odvoženje bio otpada. Kako kaže, Greben će uvesti ili čipirane karte ili vrećice ili će se pak kante ispred kuća otvarati na način provlačenja kartice. Kako napominje, u komunalna vozila je potrebno također ugraditi čipove koji će očitavati koliko je svako kućanstvo imalo otpada u svojoj kanti prilikom pražnjenja. Tako će se samo za ugradnju čipova na komunalnim vozilima utrošiti 70 tisuća kuna. -Najmanji je problem Općinskom vijeću usvojiti odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog otpada, a nama kupiti potrebne čipirane kante i postaviti ih ispred kuća. Međutim, Uredbu će biti dosta nezgodno provesti jer su od 13 centara za gospodarenje otpadom u Hrvatskoj, otvorena samo dva. Kada počnemo s odvajanjem bio otpada, mi ga sortiranog nećemo imati gdje odložiti jer Lećevica još nije otvorena, kazao je Pervan dodavši da ne postoji mreža otkupljivača za staklo, metal i plastiku što je trebalo biti osigurano na nivou države. -Na kraju ispada da će se sortirani otpad opet odvoziti na odlagalište Karepovac pomiješan. Zbog ovakvih problema, sva komunalna poduzeća s područja Rivijere poslala su dopis Županiji u kojem smo ih zamolili da se požure s otvaranjem Lećevice i da nam se sufinancira provedba nove Uredbe, kazao je Pervan.

 U Tučepima svakoj kući dvije čipirane kante

 Sličan problem je i u Tučepima što nam je potvrdio načelnik Ante Čobrnić koji smatra da je nova Uredba zapravo ista kao i uredba o ugradnji eko kontejenra. -Kada smo zakonski morali ugraditi eko kontejnere, mještani su započeli odvajati otpad koji se na kraju opet zajedno ukrca u kamion i vozi na odlagalište tako da meni ova Uredba nema smisla. Dok se općinama i gradovima ne osiguraju reciklažna dvorišta, ništa se neće moći napraviti po pitanju odvajanja otpada jer nemamo gdje voziti sortirani otpad. Po meni je i ova uredba kao i eko kontejneri potpuna ludost jer nemamo preduvjete za njezino provođenje, a s druge strane mislim da je uvedena samo da bi netko zaradio na čipiranim kantama koje će svaka komunalna tvrtka morati kupiti za kućanstva, kazao je Čobrnić dodavši da će se problem pojaviti i tijekom sezone jer će u kontejnere na javnim površinama svi moći bacati smeće pa tako i vlasnici kuća tako da je, kako kaže, u pitanje doveden i način naplate odvoza po volumenu. Tehnički dio primjene Uredbe pojasnio nam je direktor tučepskog komunalnog poduzeća Marina Nikša Visković koji kaže da će tvrtka za tri čitača za komunalna vozila i 800 čipova koji će biti ugrađeni na kante ispred kuća u Tučepima, potrošiti 16 tisuća kuna. -Ispred svake kuće postavit ćemo dvije kante za miješani otpad i papir, staklo i plastiku, a tko bude imao prostora dobit će i komposter za razgradivi otpad. Sada imamo tri mjeseca za prilagodbu i moramo iznaći neko reciklažno dvorište u koje ćemo odlagati sve odvojene komponente otpada, dok ćemo na Karepovca odvoziti miješani otpad. Mislim da ćemo sve uspjeti organizirati do 1. veljače, kazao je Visković.

 Podgorani dobivaju po jednu kantu, cijene odvoza otpada će se povećati

 Tvrtka Podgora čistoća već se pripremila za provedbu Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom pa je nabavila oko 1500 kanti za sva kućanstva s područja Općine za koje je potrebno kupiti još toliko čipova. Kako nam je kazao direktor Ivo Vodanović, prvi korak mora napraviti Općina Podgora koja na Vijeću treba usvojiti Odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog otpada. -Ispred svake kuće ćemo postaviti po jednu čipiranu kantu i odvoz će se na taj način naplaćivati po volumenu, a problem nam neće biti bacanje otpada u javne kontejnere budući da ih na području Općine imaju samo dva. Cijene odvoza smeće zasigurno će se povećati jer moramo investirati u kupovinu čipova. Međutim, problem će nam biti lokacija odvoza sortiranog otpada izuzev papira i kartona koje vozimo na otkup. Nitko nas nije uputio gdje ćemo voziti sortirani otpad tako da ne znam kako će sve to izgledati jer nam je država trebala osigurati sortirnice koje nema nijedna općina s Rivijere, kazao je Vodanović.

 MAKARSKA

Komunalni redari kažnjavat će građane koji bacaju nesortirani otpad

Grad i Makarski komunalac već duže vrijeme zajednički rade na provedbi Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom. Kako nam je kazao dogradonačelnik Dražen Nemčić, Gradsko vijeće prvo mora usvojiti odluku o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog otpada te izmjene Odluke o komunalnom redu jer će redari kažnjavati građane koji ne budu odvajali otpad. -Odluku Gradu priprema tvrtka Eko Adria, a izmjenom Odluke o komunalnom redu redari će imati ovlasti naplaćivati kazne građanima koji se ne pridržavaju odluke i ne odvajaju otpad, kazao je Nemčić. Kako će primjena Uredbe izgledati u praksi, pojasnili su nam direktor Komunalca Čedo Crljen i stručna suradnica tvrtke Mila Lukić. Kako kažu, Komunalac je odavno napravio primarnu selekciju i ima ugovore s prijevoznicima za odvoz kabastog otpada, papira te bio i elektroničkog otpada, dok se miješani otpad i dalje vozi u Kutinu, ali postoji mogućnost otvaranja pretovarne stanice u Zagvozdu. -Cilj nove Uredbe je da što manje otpada završava na deponijima i da se iskoriste sve komponente koje se mogu dalje preraditi. Rok primjene Uredbe je 90 dana do kada Vijeće treba donijeti odluku na osnovu koje formiramo novi cjenik. Potom svim našim korisnicima kojih je oko 9000 zajedno sa gospodarstvenicima, šaljemo obavijesti i ugovor koji bi trebali potpisati, a u kojem je navedeno koliko svako kućanstvo mjesečno odloži litara otpada. Ako korisnici izjavu ne potpišu i ne dostave Komunalcu, pri prvom korištenju usluge odvoza otpada, smatrat će se da su suglasni s načinom naplate, kazao je Crljen.

 NOVA OPREMA

Svaka kuća dobit će čipiranu kantu od 120 litara

 Makarski komunalac će svakoj kući u Makarskoj besplatno dostaviti po jednu čipiranu kantu za miješani komunalni otpad, a pet ambalažu i papir građani će odlagati u vrećice sa bar kodom. Ako vlasnici kuća imaju prostora i uvjete, dobit će i komposter. Vrećice će djelatnici Komunalca kupiti iz kućanstava prema određenom rasporedu odvoza tjedno ili mjesečno. Zapremnina kante je 120 litara, a odvoz će se odvijati prema ugovorenom broju litara i broju pražnjenja. Sugrađani koji stanuju u stambenim zgradama i dalje će otpad bacati u eko kontejnere, ali će se svakom domaćinstvu uračunati udio prema litrama, a možda će dobiti i čipirane vrećice. -Ukoliko u vrećici građana u koju je odložio papir, nađemo i miješani komunalni otpad, cijena računa će mu biti povećana, dok će ostale nepravilnosti kontrolirati komunalni redari. Ukoliko zgrade ne budu imale čipirane vrećice, odvoz otpada ionako će im se naplaćivati po ugovoru u kojem stoji koliko tjedno ili godišnje proizvedu litara otpada, kazao je Čedo Crljen.  

 CJENIK

Manje komunalnog otpada-manji računi za odvoz

Kako kaže direktor Komunalca, primjenom nove Uredbe očekuje se povećanje računa za odvoz koje je, primjerice Rijeka povisila za 109%. –Maksimalno ćemo voditi računa doslovno o svakoj lipi da se sugrađanima ne bi povećala cijena odvoza otpada koja se nije mijenjala 12 godina. Cijene odvoza mijenjat će se u dijelu koji je promjenjiv pa će, primjerice, cijena odvoza po litri biti od 25 do 35 lipa, a fiksni trošak za ovu godinu obuhvaćat će 80% računa što je hladni pogon za funkcioniranje Komunalca, a investicija za nabavku kanti i čipomjere ove godine iznosi do 2,5 milijuna kuna i taj dio se iduće godine neće naplaćivati. Preostali dio od oko 20% je varijabilni dio u koji ulazi cijena deponija i na njega će svako kućanstvo moći utjecati jer će taj dio računa biti manji što bude manje komunalnog otpada. Odluka Vijeća bi trebala definirati i koliko svako kućanstvo godišnje može dati na odvoz glomaznog otpada, kazao je Crljen. Komunalac će nabaviti 3500 čipiranih kanti za kuće što je investicija od 400 tisuća kuna, a ukoliko se kanta ošteti, trošak će snositi vlasnik kuće. Nadogradnja otpadomjera na kontejnere, Komunalac će koštati 1,7 milijuna kuna tako da će u konačnici cifra za uvođenje novog sustava iznositi do 2,5 milijuna kuna.

Komentari

komentari